«Arnolfinis bryllup», dette maleriet er
et dobbelt portrett av den italienske kjøpmannen Giovanni di Arnolfini og hans
kone Jeanne Cenami som står i helfigur vendt mot hverandre. I speilet i
bakgrunnen kan vi se refleksjonen av to andre mennesker som er til stede, ingen
vet hvem det er. Det er en teori om at det er Jan van Eyck og hans lærling
fordi det står skrevet «Jan van Eyck var her» over speilet. Alt i maleriet er
malt med den samme presisjonen, den lille hunden, vokslyset, frukten ved vinduet
og tøflene på gulvet.
![]() |
"Arnolfinis bryllup", Jan van Eyck |
Bildet er kjent dets realistiske trekk
som også er kombinert med mange ulike symboler som lysekrone eller speil. Van
Eyck var veldig interessert i effekten til lys, oljemalingen lot han skildre
det veldig subtilt i dette maleriet, som kan merkes i lysekronen. Andre
elementer i bildet som har symbolsk verdi er elementene som er knyttet til
kristen tro og lære: bruken av lys, miniatyrene av Jesu liv og død som er i
speilrammen og helgenstatuetten som sitter på sengestolpen.
Jan van Eyck malte en type lineært
perspektiv som skulle gi en illusjon av dybde og avstand i bildet. Det ser ikke
ut som om linjene møtes i et forsvinningspunkt men han bevegde seg i den
retningen. Han bruker både direkte og indirekte lys, lyset fra vinduet gir
direkte lys til bildet og påvirker flere elementer i bildet. Appelsinene ved
vinduet får skygge, lysekronen får gjenskinn osv. Man kan se at dette er fra
renessansen på grunn av farge- og lysbruken, menneskeskildringene, de kristne
symbolene osv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar